Wednesday, June 17, 2009

PROFESIONAL KER?

Kenapa ek zaman skang ni orang lebih memandang kepada rupa seseorang tu daripada budi yang telah dicurah dan diberi? Ingatkan zaman dulu jer org pandang rupe, maklumlah dulu org kita ni hanya suke menilai somebody dari sudut luaran jer. Tapi, yang peliknye, zaman skang ni yang dah maju dengan wadah Wawasan 2020 dan 1Malaysia ni pun ada orang yang masih berfikiran kolot lagi.

Maklumlah, zaman ni kan orang suka cakap tagline 'saya ni profesional'. Tapi tanpa mereka sedari, orang yang selalu cakap macam tu la suka menunjukkan perbuatannya yang tak profesional tu. Mereka akan cakap kepada kepada orang lain mereka ini kononnya berpengalaman dalam sesuatu bidang, dah biasa buat sesuatu kerja. Bukannya apa, hanya untuk meyakinkan orang ramai yang mereka ini bagus buat kerja dan boleh dipercayai, bijak buat keputusan, sume prosedur dalam tangan mereka, cakap jer apa masalahnya; besar atau kecil, mereka boleh selesaikan sebab dah biasa dengan situasi tersebut.

Tapi, sayangnya, itu hanyalah teori mereka sahaja. Secara praktikalnya, apabila terjadi sesuatu masalah, mereka yang sibuk bercerita itu dan ini kepada orang lain akan cuba melarikan diri dan menyerahkan kepada orang lain untuk menyelesaikannya dan tak mahu bertanggungjawab mencari jalan penyelesaian, hanya nak menyelamatkan diri sendiri sahaja. Teori entah ke mana, prosedur entah ke mana. Kalau nak membantu pun ala kadar jer. Selebihnya, serahkan orang lain selesaikan dengan alasan banyak kerja lain yang nak dibuatnya. Sedangkan sebelum ni sibuk promote diri sendiri boleh buat semua kerja, tapi realitinya? paham2 sendiri sajalah.

Tu baru satu bab, tentang bab pilih bulu pun sama jugak. Mereka yang kononnya mengaku mereka ni profesional macam ni mungkin beranggapan mereka hanya layak dan sesuai berdampingan dengan orang-orang yang setaraf mereka juga. Sesiapa yang tergolong dalam kategori cantik, kacak, berkedudukan dan mengikuti segala arahan tanpa bantahan bolehla masuk group mereka ni. Maklumla, mereka ni kan bermulut manis, ayat-ayat mukadimah yang keluar daripada mulut mereka semuanya baik-baik belaka. Untuk yang tak termasuk dalam kategori tersebut, kurangla sikit kelebihannya. Atau mungkin tak terpilih langsung untuk join group mereka ni. Pandang pun tak hingin agaknnya. Maklumla, dalam dunia ini, tak semua ciptaan TUHAN tu sempurna. Walaupun orang tu dah banyak membantu mereka dari belakang untuk memudahkan lagi pekerjaan mereka sebelum ini, tak pernahnya nak dihargai. Macam mana ni?Ish...ish...ish..Tak bolehla macam tu pilih-pilih bulu. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya. Kalau asyik membezakan kekurangan orang lain, susahla nak dapat kawan.

Tapi yang tak bestnye, orang macam ni kalau nak memalukan atau marahkan orang lain depan orang ramai pun dia tak kisah sebab dia merasakan yang dia ni profesional la katakan. Memangla dia rasa tindakan dia tu betul, tapi dia tak pernah memikirkan perasaan orang yang dimarahnya. Dahla di hadapan orang ramai, jatuhlah air muka dan maruah orang tadi. Apa la salahnya jika nak marah atau nak tegur tu panggil la elok2 ke tempat lain, bila dah rasa selamat dan tak ada orang lain yang mendengar, barulah cerita yang sebenarnya apakah kesilapannya...bukan main terjah jer.. So, kat sini ada win-win situation. Orang yang ditegur tadi makin bertambah rasa hormat kerana ditegur dengan cara baik dan akan mengubah sikap ke arah yang lebih baik. Manakala yang menegur tu dapat menjaga sikap profesionalnya.

Bila fikir tentang attitude buruk ni memalukan betul la. Saya rasakan kalau ada lagi la orang macam ni, dia perlu duduk jer dalam gua, x payah nak campur orang.Senang sikit kalau mereka xde. Kita ni hidup tak lama. Pejam celik pejam celik umur kita pendek jer kat dunia ni. Buatla amal dengan orang lain, insya-ALLAH kita akan disayangi orang lain dan hidup ini diberkati-NYA.

3 comments:

azleenazib said...

Ai sue... marah sapa tu ,...??? heheheh

Anonymous said...

x marah la kak leen....sekadar pandangan dari sudut perkembangan duniawi hari ini...di mana2 pun sama jer..

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...