Wednesday, July 28, 2010

KEHILANGAN...

Kadang-kadang perpisahan dengan seseorang dalam hidup ini boleh membuatkan kita hilang arah.Hidup ini rasa macam tak bermakna tanpa si dia. Masa seakan terhenti. Detik waktu yang berlalu seakan tak bererti lagi. Semua rutin harian dah tak dipedulikan lagi. Tiada lagi seseorang yang akan mengambil tahu tentang sakit pening kita, dah makan ke belum, bertanya khabar, meluangkan masa bersama-sama dan lain-lain lagi.



Jika kita berpisah dengan si dia, tetapi si dia masih terus bernafas,kita masih lagi boleh melihatnya dari jauh. Sekurang-kurangnya dapat melihat paras rupa dan kelibatnya walau dari jauh. Tetapi, jika perpisahan dengan si dia adalah untuk selama-lamanya dan membuatkan kita tak akan berjumpa lagi dengannya, tengok dari jauh pun dah tak boleh, bagaimana pula? Dalam kata lain, si dia dah tak wujud lagi dalam dunia yang fana ini. Mmmmmm



Apa perasaan kita jika seseorang yang selalu menasihatkan kita tentang kelakuan kita, menjaga kita waktu sakit pening, bersama-sama di sisi di kala susah dan senang, tak pernah pun kita hargai? Malah, kita marahkan dia semula, tengking dia, tinggalkan dia di kala dia kesusahan, dan tak pernah nak kenang budi dia. Kita buat semua tu semata-mata kerana ego diri kita yang tinggi. Tak pernah nak mengalah, malah kita merasakan apa yang kita buat tu semua betul. Orang lain semua salah. Kita ni tak perlu nak dinasihatkan orang lain. Kita boleh menjaga diri sendiri.



Tetapi, kadang-kadang kita ni terlupa. Kita hanyalah manusia biasa. Manusia yang lemah. Tak sempurna. Banyak kekurangan. Manusia yang tak pernah terlepas dari kesilapan. Manusia yang penuh dengan hawa nafsu. Jika keimanan kita lemah, ditambah dengan godaan syaitan sedikit sahaja, mudahlah kita terjerumus ke arah yang tidak diredhai Allah. Kadang-kadang, kita perlukan orang lain untuk memberikan kita petunjuk atau membantu kita dalam meneruskan perjalanan hidup ini.



Jika tiba-tiba, orang yang selama ini kita abaikan, lupakan, marahkan, tengking dan lawan nasihatnya untuk kebaikan kita pergi untuk selama-lamanya, bagaimana kehidupan kita nanti? Mungkin disebabkan kemalangan, atau masalah kesihatan yang dirahsiakan semata-mata tak mahu dirisaukan, atau si dia pergi tak akan kembali untuk selama-lamanya menghadap Tuhan. Tuhan mengambil semula si dia kerana kita tak pernah nak menghargainya walau sedikit pun. Sempatkah kita minta maaf atas segala kekasaran, melukakan hatinya dan tak pernah menghargainya? Tak pernah sekali pun ucapkan kata-kata sayang dan meminta maaf?



Di saat-saat itu, barulah kita sedar betapa kebodohan, keegoan, dan kepentingan diri sendiri dah tak berguna lagi. Semua tu akan menjadi penyesalan dalam hidup ini untuk selama-lamanya. Memakan diri sendiri akhirnya. Kita menangis pun dah tak berguna lagi. Si dia dah tiada di depan mata, apatah lagi di dunia ini. Nak minta maaf pun dah tak berguna. Si dia pun takkan dapat bersuara. Tiada apa yang boleh dibuat melainkan mendoakan kesejahteraannya di sana di samping menghadiahkan AL-FATIHAH serta bacaan YAASIN untuknya...



Maka, hargailah si dia yang berada di sisi kita. Jangan biarkan perkara yang sama berulang lagi. Sentiasa meminta maaf dan memaafkan orang lain setiap hari. Buang rasa ego yang ada di dalam setiap salur darah kita. Kalau bukan hari ini, bila lagi kita nak berubah? Fikir-fikirkan......

2 comments:

cik_sue said...

Cerita ini berdasarkan kisah benar. Jadikan pengajaran kepada kita yang masih hidup...

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...