Tuesday, December 21, 2010

Salam.

Kadang-kadang dalam hidup ini kita selalu teringat-ingat kenangan lama. Dalam dok teringat tu pulak, mesti la ada lagu yang mesti ada kene-mengena sikit la kot, tol tak? Maklumlah, pengalaman hidup kita ni memang banyak mengajar erti kematangan hidup dan memberi pelbagai pengajaran..

Setiap hari kita akan jumpa dengan pelbagai benda baru. Hanya kita jer yang tahu dan faham setiap yang berlaku tu. Orang lain mungkin agak kurang faham dengan apa yang kita lalui. Mereka hanya boleh mendengar dan melihat sahaja, berlainan dengan kita yang melalui sendiri pengalaman tersebut.

Ada la dalam sehari tu tetibe aku terdengar lagu yang dipasang oleh seorang opis-mate ni. Biasala dia memang rajin pasang lagu-lagu evergreen ni. Atau orang kata malar segar.. Bila dihayati liriknye, tetibe jer aku rasa sedih dan sayu jer.... Part tiba lirik dia

 "Siapakah di antara kita
dengan mudah menjadi pendusta
siapakah dulu membina harapan
dan siapa yang memusnahkan impian"





Pelik betul aku dengan orang zaman sekarang ni la.. Dulu, masa suke, macam-macam janji itu ini dan membina harapan, tetibe jer kalau dah tak suke tu, macam-macam alasan diberi kalau dah tak suke... Dah lupa dengan harapan yang pernah dipertaruhkan dulu.. Dia tak pikirkan sebab kenapa sesuatu tu terjadi, sama ada disebabkan halangan or urusan lain yang mungkin tak dapat dielakkan lagi. Sepatutnye, berbincanglah dulu jika ada problem or perbuatan yang tak disengajakan.

Setiap yang berlaku ada sebabnye yang tersendiri... Kadang-kadang kita ni sebagai manusia penuh dengan ujian, dugaan dan ranjau. Kita pun punya emosi. Apabila tak dapat apa yang kita nak dan harapkan, kita terus ambil jalan pintas dengan putuskan hubungan tu sedangkan ia masih lagi boleh diselamatkan lagi. Kita bukan nak berfikir panjang.

Dulu, masa nak memulakan hubungan, sanggup berhabisan dan sanggup berkorban apa saja. Tup-tup bila dah tak suke, senang jer bagi alasan tak payah nak susahkan diri memikirkan pasal diri dia la, tak payah pikirkan tentang dia lagi la...dan macam-macam lagi alasan yang tak munasabah.

Kot ya pun, bagi la alasan yang rasional, bukan emosional. Apo nak dikata, bubur dah jadik nasi. Kemudian hari, rasa menyesal pulak tiba. Masa tu, tak dapat la nak menyesal. Semua dah terlambat. Maka, untuk semua, jika nak memulakan menjalinkan perhubungan tu, silalah bersedia jadikan diri anda seorang yang matang dan memahami, bukan hanya pentingkan diri sendiri. Maka, anda akan dihormati oleh pasangan anda.

Apo pun yang terjadi, hidup perlu diteruskan. Tak guna merana sampai menghancurkan diri sendiri. Masih ramai lagi yang sayang. Takpe, Tuhan tu Maha Adil. Dia akan hadirkan kita seseorang yang kita perlukan, bukan seseorang yang kita mahukan. Itu pun akan memberikan kita pengalaman hidup yang besar maknanya.

2 comments:

Mohd Khuzarul Haziq said...

setiap kejadian yg berlaku itu ada punca nye yg kdg2 kite sendiri mengambil mudahhhhh....kaji semula punca ituuuuuuuu

cik_sue said...

betul tu khuzzarul.... i tujukan ucapan u tu kepada u sendiri yer hehehe
semoga u berbahagia ek hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...